Till sidans huvudinnehåll
Karta som visar sträckningen för citybusss och pendelcykelbana i enlighet med text.
Genomförandebeslutet berör delsträckan 1.1 mellan Lindholmen och korsningen Östra Eriksbergsgatan/Kvarnpirsgatan (samtliga färgade delsträckor på kartan).

Viktigt steg för citybuss och pendelcykelbana på Norra Älvstranden

Publicerad 16 april 2024

Att utveckla kollektivtrafiken och cykelstråken är betydelsefulla verktyg för att nå hållbarhets- och framkomlighetsmål i det växande Göteborg. I mars i år tog kommunfullmäktige ett viktigt genomförandebeslut för Citybuss Norra Älvstranden och pendelcykelbana mellan Hisingsbron och Älvsborgsbron.

Citybussprojekten är en del av Göteborg Stads arbete med att förbättra kollektivtrafiken och minska restiderna för den växande befolkningen på Hisingen, och för att avlasta knutpunkterna i centrala delar av staden. Citybusslinjerna utrustas med egen körbana som är förberedd för att i framtiden kunna omvandlas till spårväg. Linjerna kommer att trafikeras med elbuss och ha samma framkomlighet och spårtäthet som spårvagn.

Pendelcykelbana

För cyklister kommer den nya pendlingscykelbanan innebära en bredare, rakare och jämnare sträckning, där gång- och cykeltrafiken separeras från varandra. Vid korsningar kommer cykelbanan att breddas för att ge möjlighet att hålla olika tempon när man cyklar och detta kommer resultera i säkrare passager.

Aktuell sträcka

Projekt Citybuss Norra Älvstranden sträcker sig från Lindholmen till Vårväderstorget via Ivarsbergsmotet. Genomförandebeslutet berör delsträckan 1.1 mellan Lindholmen och korsningen Östra Eriksbergsgatan/Kvarnpirsgatan (samtliga färgade delsträckor på kartan). Pendelcykelbanan berör samma sträckning.

Finansiering

Både citybuss och pendelcykelstråk på Hisingen ingår i Sverigeförhandlingen vilket innebär att projektets finansieras gemensamt av Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen och staten.
- Det är ett viktigt beslut som nu är taget. Det innebär att Citybuss och pendelcykelbana för denna sträcka nu går in i nästa viktigt skede som är detaljprojektering, säger Shoresh Hussein, Göteborgs Stads projektledare för Citybussprojekten. Beslutet är också väsentligt för de övriga deletapper som ingår i Norra Älvstranden eftersom det kan medföra att byggnationen för dessa kommer närmare verkligheten.

Mer information om citybussprojekten kommer inom kort på goteborg.se/gotegeborg-vaxer


${loading}