Elever får större ansvar

Fotograf: Sharon Raoufi

Publicerad 16 december 2018

Sophie Lindkvist har under åtta år arbetat med Musikhjälpen tillsammans med elever på olika skolor. Hon tycker att arbetet med Musikhjälpen lär eleverna att diskutera och prata bättre samt våga stå för vad de tycker.

Sophie Lindkvist är förstelärare på Lövgärdesskolan för årskurs 4–6 i ämnena svenska och svenska som andraspråk. Hon arbetar med musikhjälpen tillsammans med 60 elever i årskurs 5 som hon har följt och arbetat med sedan de började 4:an.

Grunden till arbetet med Musikhjälpen på Lövgärdesskolan är att de jobbar med uppgifter som handlar om verkligheten. Eleverna arbetar aktivt med uppgifter i klassrummet som har en riktig publik som finns i samhället. Ett exempel är att eleverna planerar olika slags aktiviteter för att samla in pengar till Musikhjälpen.

Syftet med Musikhjälpen är att ge eleverna en tydlig mening med skolarbetet som de tycker är kul att jobba med. Att det finns en riktig publik för arbetsuppgiften gör eleverna mer aktiva och viljan att lära blir ännu större menar Sophie. Det här sättet att arbeta ger eleverna större inflytande och ansvar.

– Eleverna blir medvetna om deras delaktighet i samhället och världen, säger hon.

I arbetet med Musikhjälpen får eleverna in det mesta från skolans olika ämnen. Det är allt från svenska, samhällskunskap, naturvetenskap, religion, matematik, geografi med mera

– Ibland får vi tänka nytt när vi planerar lektionerna så att vi får in så många kopplingar till läroplanen som möjligt, säger Sophie.

Alla har rätt att funka olika

Årets tema för Musikhjälpen är ”Alla har rätt att funka olika”. För eleverna i Lövgärdesskolans innebär det att de bland annat kommer att arbeta med kroppen och människan samt läsförståelse, där olika funktionsvariationer behandlas.

Sophie och hennes kollegor bjuder dessutom in gästföreläsare som arbetar med något som har en direkt koppling till Musikhjälpens tema.

– Att ta in en ”expert” är väldigt bra för eleverna då de inte endast presenterar fakta kring Musikhjälpens tema utan också inspirerar eleverna till framtida yrkesval, säger Sophie.

Vill du läsa tidigare artiklar så finns de här