Sälja receptfria läkemedel

Vissa receptfria läkemedel får du sälja i detaljhandeln, till exempel i din butik. Här kan du läsa mer om hur du anmäler det och vilka regler som gäller för försäljningen.

Anmäl till Läkemedelsverket

Om du vill sälja receptfria läkemedel, inklusive nikotinläkemedel, till konsument/privatpersoner måste du anmäla detta till Läkemedelsverket.

Har du däremot planer på att sälja receptfria läkemedel till andra företag eller butiker som i sin tur ska sälja dem vidare, dvs bedriva partihandel, så kräver detta tillstånd från läkemedelsverket.

Regler för att sälja läkemedel

Innan du börjar sälja receptfria läkemedel behöver du ta fram ett egenkontrollprogram.

Egenkontrollprogrammet ska bestå av skriftliga instruktioner som du på ett tydligt sätt beskriver hur du ska hantera och sälja läkemedlen i din butik. Det ska fungera som ett stöd för din personal och leda till en säker läkemedelshantering.

Läkemedelsverkets webbplats kan du läsa mer om reglerna och även få vägledning.

Köp endast in godkända läkemedel från handlare med tillstånd

Läkemedel får du endast köpa in från handlare som har giltiga partihandelstillstånd beviljade av Läkemedelsverket. Be därför handlaren att visa detta vid inköp.

Det är endast är ett begränsat utbud av läkemedel som får säljas utanför apoteken. Därför är det viktigt att du kontrollerar att de läkemedel du köper in är tillåtna. Samtliga receptfria läkemedel som får säljas utanför apoteken finns upptagna på läkemedelsverkets lista.

Det är inte tillåtet att ta över läkemedelsparti från tidigare butiksägare, eftersom du då inte kan vara säker på läkemedlens kvalitet och innehåll.

Rapportera in hur mycket du säljer

Du måste löpande rapportera in din försäljning av läkemedel till e-Hälsomyndigheten, som för statistik över läkemedelsförsäljningen i Sverige.

Miljöförvaltningen kontrollerar

På uppdrag av Läkemedelsverket kontrollerar miljöförvaltningen att du följer reglerna. Kontrollerna sker oanmält. Vid ett kontrollbesök behöver du exempelvis kunna visa att du har ett skriftligt egenkontrollprogram, att du utför ålderskontroller och att de läkemedel du säljer är godkända. Finns det brister, rapporterar miljöförvaltningen in dessa till Läkemedelsverket som då kan vidta åtgärder.

Miljöförvaltningen tar ut en årlig kontrollavgift enligt en taxa som beslutas av kommunfullmäktige. Observera att denna avgift är utöver den årliga avgift som ni betalar till Läkemedelsverket.

Taxa för miljö- och klimatnämndens verksamhet enligt lagen om handel med vissa receptfria läkemedel.

Om verksamheten upphör eller det sker förändringar

Om du ska sluta sälja receptfria läkemedel genom exempelvis ägarbyte eller verksamheten läggs ner, så är det viktigt att du snarast meddelar Läkemedelsverket detta.

Vid förändringar i verksamheten som exempelvis ändrade kontakt- eller faktureringsuppgifter måste även detta snarast meddelas till Läkemedelsverket.

Tänk på att avanmäla försäljningen så snart du vet att försäljningen ska upphöra. Har du inte senast den 31 december avanmält försäljningen behöver du betala årsavgiften för det kommande årets kontroll.