Till sidans huvudinnehåll

Betala färdtjänstresan med faktura


När du reser med färdtjänst betalar du ingenting till föraren. Istället får du en faktura på dina reskostnader hemskickad varje månad.

Hur ofta kommer fakturan och vart?

När månaden är slut sammanställs alla resor. Fakturor som överstiger 50 kronor skickar vi ut i början av efterföljande månad. Fakturor som understiger 50 kronor väntar vi med att skicka ut. Reser du sällan kan det innebära att det tar flera månader tills du får en faktura på din färdtjänstresa. Vi skickar fakturan till den adress som du är folkbokförd på eller till godkänd ställföreträdare. Har du inte rest alls så skickas ingen faktura.

Viktigt att veta

  • Det framgår alltid av fakturan vilken dag och mellan vilka adresser resan gjordes.
  • På din faktura kommer även kostnaden med för eventuella medresenärer. Om du vill att medresenären ska betala sin resa själv måste du själv ta betalt av den personen.
  • Fakturan ska vara betald senast den sista dagen i månaden.

Välj hur du vill betala

Det följer med ett inbetalningskort med fakturan. Du kan välja att betala på samma sätt som med andra fakturor.

Autogiro och e-faktura

När du har fått din första faktura kan du om du vill anmäla dig till att betala via autogiro eller e-faktura. Du behöver ha fått första fakturan eftersom det är där du hittar ditt kundnummer.

Undantag i södra skärgården

I södra skärgården betalar du fortfarande kontant till föraren, men bara när du gör lokala resor på någon av öarna. Om resan börjar med färdtjänst på någon ö och fortsätter med färdtjänst på fastlandet eller tvärtom betalar du ingenting till föraren utan får avgiften på faktura. Du ringer och bokar som vanligt hos den som kör på respektive ö.

Tänk på att visa upp din legitimation

Det är viktigt att visa legitimation för föraren. Det är så vi vet att det är rätt person som reser och att rätt person får fakturan.

Kontakta serviceresors kundservice

Har du synpunkter eller frågor om färdtjänst så kan du kontakta serviceresors kundservice.

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-368 25 50
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Postadress

Box 2403
403 16 Göteborg

${loading}