Till sidans huvudinnehåll

Boka färdtjänstresa


Det finns flera sätt att boka din färdtjänstresa. Vill du ha personlig hjälp kan du alltid ringa 031-368 25 50. Om du vill undvika telefonkö eller boka när beställningscentralen är stängd kan du boka via appen eller webben.

Boka färdtjänstresa via telefon eller texttelefon

Serviceresors beställningscentral nås på telefon 031-368 25 50 och har öppet måndag–fredag klockan 7–21, lördag klockan 8–21 samt söndag klockan 9–21. Det är endast mellan dessa tider du kan boka nya resor via telefon. Du kan alltid avboka eller ändra en redan bokad resa när beställningscentralen är stängd genom att ringa 031-368 25 50.

Du som är döv eller hörselskadad kan boka resor via texttelefon. Mer information om hur tjänsten fungerar finns på www.texttelefoni.se. Det finns också andra tjänster som kan stödja dig i ditt samtal.

Beskriv hur du vill resa

När du bokar din resa behöver vi få svar på en del frågor. Först och främst behöver vi ditt telefonnummer eller personnummer för att vara säkra på att vi bokar resan åt rätt person. Därefter får du beskriva hur du vill resa:

  • Från vilken adress ska du åka?
  • Till vilken adress? (I vilken kommun?)
  • Vilken tid vill du åka eller vilken tid vill du vara framme?
  • Vilken dag?
  • Ska du ta med dig någon på resan?
  • Har du hjälpmedel med dig på resan?
  • Behöver du någon hjälp av föraren?
  • Kommer du ut till bilen själv?
  • Vill du beställa en återresa?

Kontrollera att bokningen är korrekt

Hjälp oss med att vara uppmärksam när vi upprepar din beställning för dig. Då kan du kontrollera att vi har uppfattat rätt datum och tid. När du beställer din resa kan du antingen säga en tid du vill åka eller en tid du vill vara framme. Ibland får du inte resa exakt den tid du önskat. Det beror på att vi alltid samplanerar resorna.

Avbokning

Kom ihåg att avboka din resa om du inte ska resa. Om du har bokat en tur- och returresa och inte dyker upp i tid för utresan avbokas returresan automatiskt.

Boka färdtjänstresa via webb och app

Via serviceresors app eller minaresor.goteborg.se kan du själv boka din resa med färdtjänst och flexlinje när som helst på dygnet och enkelt hålla koll på ditt resande. Du kan se hur många resor du har kvar och få störningsinformation. Du kan också bli ombud och hjälpa någon annan boka resor.

Du som använder appen eller webben kan följa var ditt fordon befinner sig 10 minuter före och 20 minuter efter planerad upphämtningstid. Du ser fordonet på en karta. Du kan också välja att få avståndet mellan dig och fordonet uppläst.

Om du reser med rullstol och vill resa på natten kan du inte boka dessa resor i appen. Du behöver istället förboka dina nattresor på telefonnummer 031-368 25 50. Du kan ringa fram till klockan 23.00 för att boka resor för natten. Du ringer samma nummer om du vill ändra tid på din förbokade nattresa.

Du behöver användarnamn och lösenord

För att komma igång med app- och webbokning behöver du användarnamn och lösenord. Samma användarnamn och lösenord fungerar både på webbokningen och i appen. Det går också bra att logga in med bank-id. Om du inte har användaruppgifter sedan tidigare kan du beställa det via minaresor.goteborg.se. Om du har användaruppgifter sedan tidigare men inte hittar dem så kan vi skicka dem till dig igen. Gå in på minaresor.goteborg.se och klicka på "glömt lösenord". Om du inte har bank-id beställer du detta via din bank.

Boka via minaresor.goteborg.se

För att boka resor via webb går du in på minaresor.goteborg.se och loggar in med ditt användarnamn och lösenord. Det går också bra att logga in med bank-id.

Boka via app

För att boka resor via serviceresors app behöver du först ladda ner appen till din telefon. Appen finns både för android och iPhone. Du kan ladda ner den gratis från Appstore eller Google Play.

När du laddat ner appen kan du boka resor i appen genom att logga in med ditt användarnamn och lösenord eller bank-id.

Vissa resor kan bara bokas och avbokas via telefon

Det går inte boka alla typer av resor med webbokningen. Du kan inte boka:

  • Sjukresor, ring istället sjukresor 020-91 90 90
  • LSS-resor, dagvårdsresor och resor tillsammans med bilbarnstol, barn, ungdomar och djur. Då måste du boka resan genom vår beställningscentral på telefon 031-368 25 50 istället. Vänd dig även dit om du vill avboka en sådan resa. Du kan däremot boka resor med vuxna medresenärer via webbokningen.
  • Resor med specialfordon för rullstolskunder nattetid.
  • Vill du resa i södra skärgården måste du ringa direkt till ön du vill resa på. Boka färdtjänstresa i skärgården.
  • Resor utanför ditt färdtjänstområde. De ansöker du om och bokar med riksfärdtjänst.

Boka resor via ombud

En vårdnadshavare, släkting eller liknande kan hjälpa dig att boka resor via webb och app. Du bestämmer själv vem som ska vara ditt ombud. Ombudet måste skapa en egen användare hos oss. Det går att skapa användare direkt på minaresor.goteborg.se eller via blanketten Boka via ombud. Om ditt ombud redan har skapat en användare hos oss kan du själv lägga till ditt ombud direkt via webbokningen eller appen. Ditt ombud kan sedan boka dina resor, se detaljer för samtliga bokade resor och dina tillstånd samt få störningsinformation. Däremot kan ombudet inte se din kommande faktura.

Boka via ombud

Verksamhetsombud

Även verksamheter inom Göteborgs Stad kan bli ombud. Läs mer på uppdragsresor.goteborg.se.

Boka återkommande färdtjänstresor

Om du ofta reser till samma ställe vid samma tid så kan du boka alla resorna på en gång. För att resan ska räknas som återkommande måste du åka till och från samma plats vid samma tid i minst tre veckor i rad.

För att boka återkommande resor kontaktar du serviceresor på telefon 031-368 25 50 eller via e-post fastaresor.serviceresor@stadsmiljo.goteborg.se.

För att avboka eller ändra enstaka resor kan du ringa 031-368 25 50, välj knappval "boka eller avboka resa".

För att avsluta resorna kan du skicka e-post till fastaresor.serviceresor@stadsmiljo.goteborg.se eller ringa 031-368 25 50.

Fordon bokas utifrån dina och resans förutsättningar

Om du har bedömts kunna resa med flexlinjen syns detta hos resebokaren när du ska boka en färdtjänstresa. Resebokaren kan aldrig kan se varför du har färdtjänst, utan bara om tillståndshandläggaren har bedömt om du kan resa med flexlinjen eller inte.

Så bedömer handläggaren om du kan resa med flexlinjen eller inte

Resa som bokas med flexlinjen

Om du ska resa till en adress i ditt närområde dit flexlinjen kör och om flexlinjen kan tillgodose den service du behöver i samband med din resa, bokas en resa med flexlinjen i stället för exempelvis personbil. Du får information om hur resan bokats av den som tar emot din bokning.

Resor som bokas med färdtjänstfordon

Om du ska resa utanför flexlinjeområdet kommer du att bli hämtad av ett färdtjänstfordon, för att du ska slippa byte. Det kommer också ett färdtjänstfordon om du ska göra en arbets- eller studieresa. Även vid följande tillfällen kommer det garanterat ett färdtjänstfordon:

  • om du ska resa vid en tid då flexlinjen inte kör
  • om fordonet måste ta sig in på gården förbi bommar för att hämta eller lämna dig
  • om du ska på begravning
  • om föraren behöver följa dig till och från fordonet.

Serviceresors fordon.

Om föraren behöver mer information

Om du har en funktionsnedsättning som föraren bör känna till för att kunna utföra sitt uppdrag, exempelvis synskada eller svårigheter att kommunicera, kan du fylla i den här blanketten. Då kan vi lämna ut den informationen till föraren. I övrigt är dina uppgifter alltid sekretesskyddade hos stadsmiljöförvaltningen.

Om vi får in en blankett med information som vi inte bedömer som nödvändig för att föraren ska kunna utföra sitt uppdrag, kommer vi att arkivera blanketten och informera dig om detta.

Samtycke till utlämnande av sekretessbelagda uppgifter

Skillnader mellan att resa med flexlinje och färdtjänst

På flexlinjen gäller Västtrafiks betalsystem. Flexlinjebussarna tar ofta fler resenärer än färdtjänstfordonen. Därför kan resan ta lite längre tid. Men flexlinjen har också många fördelar:

  • Resorna räknas inte av från dina tilldelade resor.
  • Det är billigare att resa med flexlinjen än med färdtjänst.
  • Flexlinjen kör även till läkarbesöket.

Du som har färdtjänsttillstånd får alltid ta med dig en medresenär gratis på flexlinjen om du har Västtrafiks reshjälpskort. Ansök om reshjälpskortet på Västtrafiks webbplats.

Tietoa suomeksi/Information på finska

Kuljetuspalvelumatkan tilaaminen

Kontakta serviceresors kundservice

Har du synpunkter eller frågor om färdtjänst så kan du kontakta serviceresors kundservice.

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-368 25 50
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Postadress

Box 2403
403 16 Göteborg

${loading}